AOW partnertoeslag.

  • anna

    @

    Het recht op AOW heb je, ook al heb je nooit belasting betaald of arbeid heb verricht. Je kunt namelijk geen rechten opbouwen aan AOW over het feit dat je premie hebt betaald.

    Dat is iets wat velen niet weten,je hoort vaak dat mensen het betaald hebben in hun werkzame leven etc..

    Natuurlijk komt het wel uit een potje(belastingen)en met een omweg is er dan ter dege wel aan betaald.

    anna

  • Eric

    Als we ons allemaal als makke schapen opstellen, gaat dat misschien ooit gebeuren.

    Daarom moeten belanghebbenden strijdbaar zijn om dat niet te laten gebeuren. Bijvoorbeeld door invloed uit te oefenen binnen een politieke partij.

    Het zou uiterst onrechtvaardig zijn om het woonlandbeginsel toe te passen op AOW-'uitkeringen'. AOW is trouwens geen uitkering maar een pensioen en wordt ook door de overheid behandeld als een pensioen. Als het woonlandbeginsel wordt toegepast dan ga ik in Noorwegen wonen. Dan moet de staat mij toch maar mooi 40% extra uitbetalen i.v.m. het prijspeil aldaar. Maar in feite is het allemaal onzin: als ik mijn hele leven premie heb betaald, heb ik recht op het volledige pensioen, en gaat het niemand wat aan waar ik het aan besteed of op welke plek op de wereld ik het uitgeef. Al zou ik op de maan gaan wonen, dan heb ik nog recht op de volledige AOW.

    Maar tot nog toe zijn alle politieke partijen, zelfs de PVV, tegen het toepassen van het woonlandbeginsel voor AOW-uitkeringen. Ik heb Kamerstukken gedownload en gelezen waaruit dat blijkt.

    Dus mensen moeten niet interessant lopen doen en/of paniek gaan zaaien waar dat niet nodig is. Wel: de politiek volgen en - indien nodig - op de juiste partijen stemmen.

  • anna

    ik wordt in 2033 (67) :) als ik dat haal :),

    maar ga er niet vanuit dat ik dan ook Aow krijg.

    Je kan beter zelf alles verzorgen etc..

    Komt die Aow ook dan heb je een extraatje.

    anna

  • anna

    Printen ik denk niet dat je in een “verzorgingstehuis” wil zitten ? :)

    De zorg is hier allerbelabberst,regelmatig breng ik een bezoek aan zo n centrum,

    en wordt er helemaal depri van, als ik de situatie onder rogen krijg.

    anna

  • printen

    Eric, er is een verdrag tussen Nederland en Thailand ter vermijding van dubbele belasting. Er is geen verdrag tussen Nederland en Thailand dat sociale uitkeringen regelt. Daarom kan je geen belastingvrijstelling krijgen over AOW, WAO en andere uitkeringen.

    Je krijgt wel belastingvrijstelling over bedrijfspensioenen, lijfrentes etc.

  • printen

    Wat ook velen niet weten is dat de AOW tot 2040 is gegarandeerd. Die garantie was er als er niets veranderd in de AOW-wetgeving. Als je de eerste plannen van de Overheid over de AOW-leeftijd lees, dan kom je tot 2040 wanneer de 67ste leeftijd is bereikt.

    Echter zijn die plannen bijgesteld en is er een versnelde schema tot de 67ste leeftijd uit de bus gekomen. Reden van die versnelde opbouw was dat nieuwe berekeningen aantoonde dat men ouder werd als eerder verwacht en dat er minder werkende zouden zijn die de AOW moesten ophoesten. Ook werd berekend dat men op latere leeftijd zou gaan werken.

  • printen

    Ik schreef niet “verzorgingshuis”, maar bejaardentehuis of eigen appartement. Maar troost je, ik zal echt niet terug gaan naar Nederland. Ondanks dat ik alles zelf hier moet betalen. :)

    Overigens krijgen wij, AOW'ers, ook in Thailand controle van de SVB. En elk jaar een “In leven zijnde Verklaring insturen”.

  • anna

    dat laatste wist ik,ze zijn natuurlijk niet gek(om zomaar wat te betalen) :)

    anna

  • joepattaya

    Eric, de AOW mag dan gezien als een pensioen; het is het zeker niet.

    Het is meer een verworven recht.

    AOW betaal je……..voor een ander. AOW heb je betaald of betaal je nu voor iemand die de AOW geniet.

    AOW betaal je NIET voor hezelf. Je betaalt om zodoende aanspraak te kunnen maken op AOW tegen de tijd dat je daar recht op gaat krijgen…..tegen de DAN geldende normen.

    Pensioen is anders, althans voor een deel. Pensioen is een spaarpot waarin jij als werknemer geholpen door je werkgever en de staat een leuk bedrag opbouwt voor de oude dag.

    Staat en pensioen-fondsen zijn nu druk in de weer om de fondsen voor de lange termijn veilig te stellen.

  • axel

    AOW betaal je niet zelf, kijk maar op je “loonstrook”. Elk jaar dat je vanaf je 15de niet in Nederland woont gaat er 2% vanaf en wat er uiteindelijk overblijft op je 65ste tot je 70ste (:S) jaar dat krijg je dus uitbetaald vandaar dat de SVB zo streng is. In feite betaal je het via het belastingsysteem dus toch zelf. :)