AOW partnertoeslag.

  • chang-noi

    Gaat niet om leeggezogen worden maar om rechtsgelijkheid. Voor elke € die in Nl uitgekeerd wordt vloeit ongeveer 20% terug in de staatskas(nog meer als je de gemeentelijke belastingen hierbij optelt maar dat is niet fair omdat dit gebruiksbelastingen zijn). Het is dan toch niet meer dan logisch dat er een wettelijke correctie komt op uitkeringen die naar het buitenland gaan?

  • ErikB

    Printen, ten eerste moet ik vertellen dat ik uw kennis en inbreng waardeer, maar wat u hier zegt Er zijn nu een paar staatsuitkeringen, waarbij wel het woonlandbeginsel wordt toegepast heeft u gelijk in, maar het vennijn zit hem in de uitdrukking “staatsuitkering” uw bewering dat dit een pilot is en dat andere “uitkeringen” gaan volgen is per definitie fout! Wao of wia bv zijn geen uitkeringen maar “verzekeringen” waar je voor hebt betaalt, dus ook recht op hebt. Mijn neef is juridisch adviseur van een politieke partij en deze zij er dit over “ als het juridisch mogenlijk was om deze verzekeringen aan te pakken in verdragslanden, dan hadden ze ook in het rijtje woonlandbeginsel gestaan”.

    Natuurlijk kan Nederland de wet beu buiten de eu afschaffen, maar dat heeft weer negative gevolgen voor andere verdragen met het ILO.

  • Rob1706

    Chang-Noi,

    dus AOW naar landen als Denemarken (25%), Griekenland (23%), Letland (22%), Hongarije (25%), Polen (23%), Portugal (23%), Roemenië (24%), Finland (23%) en Zweden (25%) moet omhoog volgens jouw stelling? Wat denk je dat dit bijhouden kost aan salarissen voor ambtenaren? Wat denk je trouwens van het zeer gunstige belastingklimaat voor internationale bedrijven die zich graag vestigen in Nederland? Partnertoeslag is volgens mij ontstaan door emancipatie beginsel dat mannen en vrouwen gelijk behandeld dienden te worden. Geschiedenis is belangrijk want uit verleden kun je leren. In het verleden betaalde elke werkende man en vrouw zijn/haar AOW premie. Indien het maximum werd betaald werd teveel betaalde premie zelfs terugbetaald. Indien man en vrouw maximum aan premie betaalde kregen zij als men alleen was alleenstaande AOW en waren ze gehuwd samen de gehuwde AOW uitkering. Men heeft de beslissing genomen om niet meer ineens de gehuwden AOW uit te keren als de man 65 werd maar beiden de helft toe te kennen. Om inkomensverlies te compenseren is de partnertoeslag in het leven geroepen, wordt m.i.v. 2015 afgeschaft. Waarom dan zo reageren op een relatief kleine groep die in ieder geval wel gedurende lange tijd in Nederland zijn/haar premies heeft betaald. Er zijn zat groeperingen die dit niet hebben gedaan en nu van allerlei uitkeringen genieten. Kortom het is nooit goed.

    Groeten,

    Rob

  • chang-noi

    Rob,

    Gezien de toevoeging 1706 denk ik dat je al jaren geniet van deze uitkering(grapje natuurlijk). Het gaat mij niet om de hoogte van accijnsen die betaald worden in andere landen, het gaat mij om accijnsen die in ingezetene van Nl hier afdraagt in tegenstelling tot mensen die hiervan genieten in het buitenland. Van elke € AOW betaald een iemand in Nl 21% BTW(soms in het lage tarief) en houdt dus maar van 1 € 0,79 over. Natuurlijk zijn er voor en tegens te bedenken en gezien een andere reactie zal ik wel tot de rechtse partijen behoren.

    Groeten,

    Chang-noi

  • Rob1706

    Chang-Noi,

    iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening over een onderwerp, we leven in een vrije wereld toch? Veel mensen gebruiken hun nicknames (zeer gebruikelijk in Thailand), gebruik zelf mijn voornaam plus dag maand dus je weet nu wanneer je me kunt feliciteren, haha. Bij berekenen van netto te besteden bedrag komen veel meer zaken om de hoek kijken dan 100 minus 21 berekenen. Zullen we hier maar niet op ingaan.

    Groeten aan de kleine olifant,

    Rob

  • printen

    Beste ErikB, ik noemde de “uitkeringen”, “staatsuitkeringen” om de lezer niet in verwarring te brengen. Maar natuurlijk zijn het verzekringen, waarvoor premie is betaald. Maar ik wilde de lezer niet teveel vermoeien met uitdrukkingen.

  • printen

    Chang Noi, als je permanent in het buitenland woon, heb je geen recht op Nederlandse zorg, huursubsidie, bijstandwet, etc.etc.etc. Zodra je het land permanent verlaat, heeft de staat, buiten de de AOW, geen kosten aan de vertrekkende Nederlander. Bij andere uitkeringen heb je meestal premie betaald.

    Ik ben 68 jaar. Als ik permanent weer in Nederland zou ga wonen, kan ik in een bejaardenhuis of mooi appartement. Ik krijg huursubsidie. Ik krijg zorg. De oogdrupples die ik nodig heb, kost 700 euro per jaar in Nederland, dus mijn eigen risico van 350 euro is gauw op. Tevens moet ik elke 6 maanden een zgn “eye-vision control” krijgen. Hier in Thailand kost dat 500 baht, in Nederland 780 euro, dus jaarlijks 1560 euro. Dus alleen al voor mijn ogen is de staat behoorlijk wat kwijt. Dus, de AOW'ers die buiten Nederland wonen, besparen de Nederlandse Overheid heel veel geld.

  • Eric

    "Voorlopig zal de AOW niet aan het woonlandbeginsel getoetst worden. Zeker niet voor de EU-landen en de landen waarmee verdragen zijn gesloten. Er zijn met 27 landen verdragen gesloten, Thailand hoort daar niet bij.''

    —————————–

    Hoezo hoort Thailand daar niet bij? Thailand hoort daar wel bij!

  • anna

    Dat gaat zeker geld kosten,ik ben geen wereldverbeteraar maar zou graag in de regering willen zitten,

    en dan hebben we het over iets goeds doen voor de bevolking.

    Zo als het nu de laatste tijd gaat,komt het niet goed.

    anna

  • chang-noi

    Ach Printen zo kan ik er nog wel een paar noemen. ik rook dus ga eerder dood en bespaar geld, ik drink dus etc. etc. Het gaat om de inhoud van de boodschap en dan zijn er altijd tegen argumenten te vinden.