Roken in Pattaya

  • Khunjan

    Graag zou ik van jullie willen weten welke vormen het anti-rook beleid heeft aangenomen in Pattaya en omgeving. Mijn laatste bezoek was tot halverwege maart van dit jaar toen al bij diverse uitgaansgelegenheden boetes in het vooruitzicht werden gesteld bij een overtreding. Ook op de Thepprasit market zag ik de nieuwe borden ‘verboden te roken’. Het gonsde van de geruchten dat er na mei zelfs niet eens meer op een terras gerookt mocht worden, sterker nog, zelfs twee meter buiten het terras zou je als roker al een strafbaar feit begaan.

    Voor de niet-rokers onder ons, ik weet het, roken is slecht voor de gezondheid, dus bewaar me voor je commentaar, een tevreden roker is geen onruststoker luidt een slogan in Nederland van de pro-rokers organisatie.

    De volgende stap misschien het alcohol gebruik aan banden leggen in Pattaya en allemaal aan een glaasje fris en/of de waterpijp, want alcohol maakt toch meer kapot dan je lief is? Aldus een andere Nederlandse slogan.

    Indien dit het geval zou zijn hoef je de barmeisjes alleen nog maar te verplichten een burka te dragen en in plaats van Thailand waan je je dan direct in het Midden-Oosten, zie je het al voor je? Maar goed, ik dwaal af van mijn vraag over het rookbeleid in Pattaya, heb trouwens ook niets hierover gelezen van de klanten in de nieuwe zaak van Pete bij de Walkingstreet, staan hier nog wel “Tikiaburries”?

  • lotus

    hoi Khunjan,

    Pete is zelf een smoker, dus zal er alles aandoen om de bar van asbakken te blijven voorzien, maar ben er niet meer geweest sinds de 30e april.

    Gisteren waren we op de Avenue Plaza Pattaya, en al aangekondigd als geheel rookvrije zone.Thaise winkelier was ook aan het roken buiten zijn winkel bij de ingang stond meteen een asbak met brandende peuk. Bij Starbucks en Mac Donalds mocht het al niet op het terras, maar daar tussen in bij IBerry (sjiek ijs (koffie)tentje) stonden wel asbakken op de tafels, maar gisteren verdwenen, We hebben toch maar een sigaret aangestoken en daarnaast bij de 2 eerder genoemde verboden zaken, zaten ook mensen te roken. Geen politie gezien om te controleren.

    Ook boven bij Shenaningans stonden op het buitenterras asbakken, binnen verboden.

    Ook in Soi Diana bij diverse buitenbars hingen antirook borden, maar ja op zijn Thais, en dat kunnen wij niet lezen, toch!! maar je kunt ze natuurlijk overslaan, nog genoeg bars waar het wel mag. Zelfs bij De Blues Factory mocht het binnen nog, weet het niet sinds 1 mei, en ga het ook niet tjekken, hou meer van de buitenlucht.

    De markt gaan we vandaag uitproberen! wordt vervolgt als ik eraan denk, hihi,

    en wordt overigens zwaar weer verwacht deze dagen, dus weet niet of ik het wel haal vandaag….lotus

  • huibthai

    ik dacht dat het een verademing zou zijn dat ene Jan en ene Piet weer naar Nederlans waren vertrokken . maar wat blijkt zijn er weer enige stoomboten hier aangekomen ,ene Fries ,Aaldert ,sigaren rokend en dan doet die andere Fries Piet Kr, vrolijk mee en ook nog een Rotterdammer blaast en inhaleerd vrolijk mee!!! Ik gebruik de asbakken voor ,, die kleine servetjes,,

  • loe

    Zelfs als niet-roker (nou ja, als ex-roker, maar dat zijn de ergste:)) vind ik dat de anti-rook maatregelen in Thailand (en Nedreland) bizarre vormen hebben aangenomen. Ik zou denken, dat als een bareigenaar en zijn personeel er geen bezwaar tegen hebben, ze roken moeten toestaan.

    Maar ja, samen kwamen we er niet uit, kennelijk.

    De meest bizarre maatregel vind ik echter dat er tussen 11.00 en 17.00 uur geen alcohol verkocht mag worden in de supermarkt. (Moeten de Thais toch nog leren plannen). Tenzij je 2 kratten bier tegelijk koopt, want dan ben je groothandel en mag het weer wel. Raar land hoor Thailand :)

    Trouwens, de uitdrukking:

    ''een tevreden roker is geen onruststoker'' dateert uit 1965 en is afkomstig van Robert Jasper Grootveld (uche, uche) en sloeg op het roken van marihuana.

    Als onderdirecteur van de Lowland Weed Company in die dagen, kan ik dat onder ede verklaren :)

  • lotus

    ik zou zeggen gun iedereen zijn eigen verslaving! zolang je in een buitenbar rookt, heeft niemand er last van! Er zijn al zoveel rookvrije plekken, voor de niet-rokers gun mij en anderen ook nog een plekkie en plezier!

  • Arie 2

    Ik hoorde laatst van een vrachtwagen chauffeur dat hij per 1 juli niet meer mag roken in de vrachtwagen. Werkplek. Nou moet hij iets versieren om van zijn slaapcabine een rokershok te maken. Hoe het straks op de trekker moet weet ik niet. Iedere keer maar uit stappen denk.

    Als boer zijnde krijg je regelmatig ambtenaren op je erf om je van het werk te houden en om hun aan het werk te houden en dan steek ik van de zenuwen altijd een shagie op. Nu is het afwachten of zo’n etter het lef heeft om er wat van te zeggen. Je kunt er op wachten natuurlijk. Ik sla hem niet op z’n bek, maar trap hem wel het erf af.

    Die farang worden al gekker daar in het westen.

  • huibthai

    Heb, 40 jaar meegerookt in mijn favoriete horeca , heb nooit problemen gehad met wat een ander ,,lekker vind,, en met de woorden van Huub ,je hebt er toch je geld verdiend, moet ik het in mijn geval eens zijn.

  • huibthai

    Arie, niet schelden op ambtenaren ,doe en durf ik ook niet , neem ze mee naar een ,,beerput,, en beantwoord daar hun vragen [zorg dat je zelf een maskertje op zak hebt!!!

  • han

    heb je er nog een paar Loe?

  • Adrie

    In Belgie is dit al sinds een jaar zo ( boete 300 euro )

    Het is zelf zo dat je tijdens je pauze onderweg ( 3 kwartier ) je van tuis meegenomen broodjes niet achter het stuur zittend mag opeten (werkplek) maar je moet 1 meter naar rechts op de bijrijdersstoel gaan zitten.

    Sorry Eddy maar die belgische Zwaantjes zijn helemaal van de pot gerukt.

    Mvg Adrie