Herbergier schreef:
> Waarom maken jullie niet een pot op tafel, zodat de
> serveerster het geld er uit kan halen wat zij nodig heeft.
Is die pot snel leeg ben ik bang 5 5 5 5
Ik heb er lang en diep over nagedacht en kom tot de volgende conclusie.
Waarom niet je eigen drankjes betalen?
Antwoord: Dan is er geen baat te behalen door derden
Uitleg: Rondjes geven of andere gelijke handeling (een pot) onder vreemden is er op gericht om baat bij te hebben. Dit kan in de vorm zijn van volume (meer drankjes) of kosten (duurdere) drankjes. Onder heel goede vrienden is dit nooit een probleem omdat het overzichtelijk is. Onder kennissen is dit een ander verhaal. We hebben allemaal wel eens gehoord, “het was zijn rondje en hij ging net op tijd weg”, of het meer asociale, “Hé, het is jouw beurt om een rondje te geven”. Samen met al het geroddel achteraf draagt het zeker niet bij tot een goede sfeer onder de minder bekende (nieuwe) gasten in de groep. Zij zullen sneller geneigd zijn om af te haken.
Ik denk dat het veel beter zou zijn om dat hele sociale gevoel van rondjes op te geven en samen met de PvdA te begraven op een onbewoond eiland.
Ja Jielus, maar hoe moet het dan mete mensen die veel geld hebben, heel royaal zijn, een beetje gek zijn of graag de patser uithangen?
Is daar geen plaats meer voor in jouw maatschappij?
Ik zie het probleem niet. Geef gewoon niets weg, als je dat niet wilt, maar ga dan ook niet zitten ‘'meedrinken’' als iemand een rondje geeft. Gewoon afslaan
Willem, die echt grote fooien geven, zijn vaak de patsers. die personen waar het geld vaak ook gemakkelijk binnenkomt. Rotterdam,maar ook Amsterdam hebben vaak op 10% gezeten. Van Rotterdam ben ik naar Roosendaal gegaan , het geluk voor ons bedienen personeel was , dat er veel koppelbazen binnen kwamen, de tijd van Papa Blanca, daarom zaten we nog op 4 % op de weekenddagen. Elders in andere zaken was de fooi maar 2 % ,maar wel is de Brabander en de Limburger zo van,,neem zelf ook wat,, Ik vindt het alleen maar gezellig overkomen als we met een vast ploegje zitten, als er een rondje gegeven wordt , mits de prijs het toelaat Als we met onze vaste ploeg afrekenen, is iedereen bijna hetzelfde kwijt. Net als ik al prikte, wil en kun je er niet aan meedoen, drink voor jezelf en meldt het, als je bv,, stiekum,, voor jezelf besteld, dan krijg je roddels. En als het bedienend personeel goed is en attent , zoals we met Noy mee maakten in het Smooth-cafe ,krigt ze gewoon wat extra's voor haar zelf. Dus niets geven gaat niet op ,het personeel kan niets er aan doen ,dat de baas de prijzen blijft verhogen. In de 40 jaar Horeca met de gulden ging bij een prijsstiging van BTW of grondstoffen ,de prijs met een stuiver omhoog met angst en beven naar de klant toe]
Beste Loe, zelf denk ik dat mensen met geld niet naar Pattaya komen want die bezoeken wel een plaats met meer flair, maar dat ter zijde.
De groepen die je zelf noemt, “een beetje gek zijn of graag de patser uithangen” komen veelvuldig naar Pattaya en deze komen niet voor het strand en de tempels. Mensen uit deze groepen vertellen vaak in het vliegtuig hoeveel geld ze hebben opgemaakt en ik geef je groot gelijk om geen één drankje van deze malloten af te slaan. Ze praten wel slecht over iedereen als de vakantie weer om is!
Gewoon afslaan is de juiste term die ik in een andere context wil plaatsen.
Het is net als met boksers, “als er niemand slaat dan hoef je ook niets af te slaan”.
Het is dan ook niet het afslaan maar het eindeloos gezever achter iemands rug dat het probleem creëert. Zelf als ik met een vriend op stap ga en we voegen ons bij een andere tafel bestel ik twee biertjes en niet, laten we zeggen zes biertjes. Scheve gezichten en geroddel achteraf. Natuurlijk laten we de anderen weten dat we niet meedrinken op het moment dat het eenzame vingertje een rondje draait in het centrum van de groep.
Laten we dat domme rondjes geven dan niet algeheel afschaffen maar alleen gebruiken onder goede vrienden en kennissen?
Dit ben ik helemaal met jou eens Loe. Ik ga in ieder geval niet geven om te krijgen en ook kan ik niet tegen vollen en lege glazen en hier zit als ik zin heb om te zuipen een behoorlijk tempo in.
Ik ga gewoon tussendoor zitten bestellen (moet je dan soms de blikken zien 555) maar daar heb ik mooi lak aan. Als ik eens een dagje geen zin heb om mee te doen , sla ik rondjes gewoon af
Wat ik niet begrijp is dat dit één van de weinige berichten reeksen is waarop volwassen wordt gereageerd en geen, of heel weinig, flauwekul wordt gepubliceerd.
Als we ons zo altijd zouden gedragen zou de moderatie kunnen worden opgeheven en dit forum naar de volwassenheid kunnen worden overgeheveld.
Zou het erg moeilijk zijn om ons in de toekomst te gedragen en meer verdraaglijk te zijn naar elkaar en nieuwelingen?
We zijn niet allemaal even slim, knap of rijk maar we proberen er toch het beste van te maken. Het is nu een klein groepje dat gebruik maakt van dit medium, ik weet dat er heel veel zijn die het wel lezen maar angst hebben om te antwoorden. We zijn namelijk ook niet allemaal even dapper.
Zelf ben ik ook op de korrel genomen, door huibthai, over mijn voornaam. Nu weet ik dat ik zelf wel bij de aangifte van mijn persoon aanwezig ben geweest en ook flink te keer ben gegaan tegen de ambtenaar van de gemeente. Tevergeefs, je ziet maar “Size matters”.
Ik hoop dat we de goede weg zijn ingeslagen en dat we zeker op de goede weg blijven.
Zelf heb ik nog wat korte verhalen geschreven over mijn avonturen in Thailand, als er interesse voor is dan zal ik de koppeling op dit forum plaatsen. En nu als laatste, een tijd terug heb ik gelezen oven een paar jongens die met de fiets onderweg waren. Wie kan die koppeling nog een keer voor me plaatsen? Ik kan hem op mijn laptop niet meer vinden.
Een fijne week verder en ik kijk uit naar de inhoud van de nieuwe berichten.
PS, waar is die smooth bar? Op de markt bij de BeNeLux neem ik aan.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?