Waarom wordt pot- en tuingrond aangeduid met liters en niet met grammen of kilo's?

Liters is toch voor vloeibaar spul?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht altijd dat dat was omdat je als je bijv een pot moet vullen, die pot ook de grootte in liters heeft, zodat je dus precies weet hoeveel je nodig hebt om die pot te vullen...
Maar als ik zo de andere antwoorden lees, is mijn fantasie met me aan de haal gegaan..!

Het beste antwoord

Liter is een volumemaat. Het is zoveel als in een kubus van 1dm x 1dm x 1dm past.

Dat werkt met vloeistoffen en gassen, maar ook prima met rulle materialen zoals tuinaarde of kattenbakkorrels. Het kan je namelijk niets schelen hoeveel gewicht tuinaarde je in je tuin krijgt. Het gaat er om hoeveel je nodig hebt om een laag tuinaarde van een bepaalde dikte neer te leggen in een tuin van een bepaald oppervlak. Hoeveel volume dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben weer een beetje wijzer geworden. Allemaal heel hartelijk bedankt!

Andere antwoorden (5)

Omdat het vochtig spul is. Als je het in kilo's zou vermelden, dan zou het na een tijdje minder wegen vanwege uitdroging.

Nu hebben ze de binnenmaat van de zak genomen als eenheid en dat is het beste met liters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt deels,wat U zegt..maar één kubieke meter = (ook) 1 liter (dus een M met een 3 'tje erboven) Het heeft mede daarom niks te maken met of de inhoud van die kubieke meter vochtig is of niet...want in diverse pottenbakkerijen bestelt men 20 liter vaten die zijn gevuld met poeder...

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liter is niet alleen voor vloeibaar spul maar ook voor materiaal dat veel lucht bevat , waardoor een liter (veel) lichter is dan 1 kg.
Zie bij voorbeeld bakken met ijs in de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit het dan met kip waar veel water in zit. Word toch aangeduid met grammen of kilo's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is juist dezelfde kant van een vergelijkbaar verschijnsel: die kip is kunstmatig zwaarder gemaakt, dus is het voor de verkoper het winstgevendst om hem per gewicht te verkopen. Het ijs is lichter, dus als je psychologisch evenveel uit zou geven aan een kilo als aan een liter, is het voor de verkoper voordeliger om met liters te werken, omdat hij dan meer per kilo krijgt.
Om meer lucht te verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is even bij de les blijven met inhoudsmaten en gewichten.
1 m3 is een inhoudsmaat die van gewicht verschilt
afhankelijk welk product men neemt.
(zand, grint, aarde, turfmolm, caviavoer)
In een gemiddelde brandstoftank van een auto gaat
40 liter brandstof.
Maar de inhoud van de laadruimte is met ingeklapte achterbank weer 600 liter, terwijl de auto maar tot 200 kg
mag laden.
Dus als het om het volume gaat spreekt men vaak over inhoudsmaten.