Uhm, volgens mij zit er in elke grotere plaats (provincie-hoofdsteden bijvoorbeeld) wel iets van een toeristen-politie.
Dat nummer ‘1155’ heb ik eens nodig gehad in Pattaya, maar ik kwam uit bij het hoofdkantoor van de TP in Bangkok.
Ik kreeg het nummer van de toeristenpolitie in Pattaya 038-429371 en moest het daar maar eens proberen. Dat lukte dus.
De belangrijkste dienstverlening van de toeristenpolitie is het overbruggen van het taal-probleem.
Heb je een probleem of moet je ergens aangifte van doen, dan ga je in de regel eerst naar de toeristen-politie.
Daar schrijf je zelf het rapport en dit wordt vertaald door een toeristen-politie-beambte.
Met de vertaling ga je vervolgens naar het politie-bureau en zij maken daar een proces-verbaal op.
Voor wat betreft Pattaya:
Woon je aan de “donkere kant” van Pattaya, oftewel aan de overkant van Sukhumvit, dan ben je aangewezen op het hoofdbureau van politie in Banglamung.
De kans dat je daar iemand aantreft die Engels spreekt is zo goed als nihil en dus MOET je bijna gebruik maken van de toeristen-politie.
Woon je aan de “lichte kant” van Sukhumvit, dan dien je je bij problemen te vervoegen bij de politie aan Soi 9 en daar wil het gebeuren dat er ooit wel iemand Engels spreekt. Er is daar ook een speciale balie waar een vrijwilliger zit die je mogelijk verder kan helpen, maar die balie is niet altijd bezet.