Bericht uit Pattaya 17

  • Khunjan

    Hallo beste vrienden, vandaag weer eens 46.11 baht bij de Kasikorn Bank kunnen krijgen voor mijn euro's dus dat gaat weer enigszins de goede kant op ook al praten we nog steeds met nostalgische gevoelens over de 53 baht die we er nog niet zo lang geleden voor kregen. :D

    Vandaag is het weer een heerlijke zonnige en warme dag in Pattaya, vanmorgen eerst maar eens de Bangkok Post gekocht en zitten genieten van mijn ontbijtje van eieren en bacon met uitzicht op zee. Wat me op de voorpagina van de BP opviel was een grote kleurenfoto van een fabrieksarbeidster met een waaier van 1000 baht biljetten, tijdens het lezen kwam ik er achter dat zij zojuist haar oprotpremie had gekregen van haar werkgever in Ayutthaya en daar nu 1 op de 10 fabrieksarbeiders worden ontslagen, vooral werknemers van fabrieken in electronica onderdelen zijn nu het haasje. Door de politieke onstabiliteit van Thailand hebben reeds 27 van dit soort fabrieken alleen al in de provincie Ayutthaya 31.000 werknemers ontslagen en besluiten ze steeds meer en meer hun produktie naar de omringende landen te verleggen. Verwachting is dan ook dat volgend jaar zo'n 60.000 en bij het ergste scenario 100.000 arbeiders mannen en vrouwen werkeloos zullen worden. Fijn zo'n politieke onrust!

    Want dat het eind nog niet in zicht is moge duidelijk wezen. De AOT, Airports of Thailand hebben door de recente bezetting alleen al zo'n 540 miljoen baht misgelopen! Ik voorzie dus ook in Thailand een grote recessie waarbij ook zeker de huizenmarkt in zal storten gezien de ontwikkelingen qua leegstand e.d. Nu worden er al condo's en appartementen met zeer grote kortingen verkocht, dus voor de toekomstige kopers…… er is hoop :D

    Enfin, een ander verhaal: gisteravond naar een leuk restaurantje in Jomtien geweest genaamd Laan-Bee, uitstekend eten, zowel Thais als international. De vis is er heerlijk du maar weer een lekkere gebakken zeebaars besteld met paprika en cashew noten, een ware lekkernij. Aan het eind kon het meisje het toch niet laten om met haar slanke charmante vingertjes de ogen nog even uit te peuren waarbij ik maar even de andere kant heb opgekeken :D

    Maar….. het meest ergerlijke vind ik toch al die sjappies die je tijdens het eten lastig komen vallen met hun handel, wanneer komt daar nu eens een einde aan?

    In de gauwigheid de volgende handel aangeboden gekregen: 14 x DVD's, 4 x jurkjes, 2 x T-shirts, 3 x rozen, 2 x houtsnijwerk, 3 x loten, 1 x vlaggetjes, 1 x schoenenpoetsen en 1 oude bedelares en dan praat ik nog maar over zo'n 3 kwartiertjes dineren. Vooral die gasten met hun DVD's mogen ze van mij van de straat afplukken, niet alleen is het regelrechte troep maar die lui worden knap vervelend met hun steeds meer aggressieve houding.

    Hoe denken jullie daar nu over? Volgens mij is een gerichte actie van de politie voldoende om dit probleem op korte termijn op te lossen met het strategisch neerzetten van unercover agenten en zodoende die hele troep in beslag nemen inclusief hun verdiende bahtjes en motorbike. Wedden dat het snel over is?

    Maar ok, vanmiddag weer even naar de markt en vandaar naar Billy's Bar om de vis die gisteren werd gevangen mee te helpen opeten :D

    Ze schijnen aardig wat te hebben gevangen gisteren zoals ik vanmorgen al via de mobiele tam-tam hoorde, ook waren er een paar ziek geworden, (niet zeeziek) maar deels door de broodjes van Huib die als beleg waarschijnlijk een overjarig potje makreel op de kop had getikt en deels doordat Piet 2 flessen Beerenburger mee aan boord had genomen. Dus de ene helft ligt plat van de hoofdpijn en de andere helft van de scheiterij dankzij onze milde gever Huib :D

    Ik hou jullie op de hoogte, groeten aan allemaal,

    Jan.

  • joepattaya

    Leuk relaas weer.

    Om te antwoorden op 2 opmerkingen uit jouw verhaal: de sluiting van vele bedrijven is niet alleen veroorzaakt door de politieke onrust, maar meer door de globale financiele crisis. Wereldwijde concerns besluiten stevig af te bouwen en dan vallen vaak de buitenlandse vestigingen als eerste om. Het klopt ook dat veel bedrijven verkassen naar de goedkopere buurlanden………is het daar politiek gezien stabieler dan?

    Over de straatventers/strandventers…….die wordt alleen maar erger als er nog meer bedrijven de deuren sluiten of veel personeel gaan ontlsaan.

  • Blont

    Nou,

    Ik vind het ook ergerlijk dat ik tijdens het eten lastig gevallen wordt.

    En dat merkt het personeel van het restaurant dan aan de fooi.

    Ik vind dat het bij hun taak hoort dat de klant ongestoord van de maaltijd kan genieten.

    Henk.

  • Willem

    Nou Jan ik ben het met joepattaya eens dat dat leuren langs de tafeltjes alleen maar erger zal worden door die ontslagen en nog veel ergere dingen als bijvoorbeeld diefstal en berovingen. In de rest van de wereld is het helaas niet veel beter met al die arbeidstijdverkortingen en ontslagen die ons te wachten staan en wat te denken van de pensioenenfondsen die leeg raken, ze organiseren al diverse bijeenkomsten in het land om de mensen te informeren. De pensoenen zijn redelijk veilig gesteld maar er zullen geen regelmatige indexeringen meer plaatsvinden en er moet worden meebetaald aan de pensioenen. Een troost las ik vanmorgen in de Vlaamse krant Het Nieuwsblad we kunnen de komende 12 maanden ongeveer € 545,- besparen door de lage olieprijs. *D*D*D

  • pietpattaya

    Ja Jan oppakken die venters,al komen ze net zo snel terug ,want die boete van 500 bath is snel terug verdient.

    1 fles bb kwam van mij en de andere van Frans patat,trouwens die was lekkerder(had ik niet betaald :) ) en gelukkig eigen broodjes.

    De nodige bbtjes hadden we dus verdient met het binnenhalen van grote vissen

    En Piet is NIET ziek geweest als doorgewinterde BB drinker :)

  • Eric

    Is al die vis die binnengehaald wordt ook daadwerkelijk eetbaar?

    Of is het op zijn Thais? Het zal ooit bewegen, het beweegt, het heeft ooit bewogen, dus……. kun je het eten! 5555

    Overigens ben ik meer een bewonderaar van vis (bewegend) onder water.

    en nu geen flauwe opmerkingen over vissengeur…… Vind ik ook vies.

    Eric

  • Blont

    Die lage olieprijs betekent wel dat de schatkist minder accijns en BTW over de brandstof die we kopen ontvangt.

    En wie gaan dat gemis opvangen?

    Henk.

  • pimmekes

    beter aangsproken worden ,dan zelf moeten leuren….denk ik altyd weer…..als ik me byna lastig maak…

  • huibthai

    Ja Jan ,echt een grote vangst ,misschien later met een foto, een stuk of 10 met de hengels met ,,groot,,aas en een 30 tal met de hengsels met stukjes inktvis die je normaal niet vangt, met de ,,5,, dit is onze ,,family-boot,, die is aan te raden voor een ieder ,die gaat vissen met een gezelschap , De kapitein en zijn vrouw bereiden daar volop en lekker voedsel naar onze maatstaven. We wachten ook op Fred met zijn wonderhaken. Het verhaal van het eten klopt, maar ik was zo dom, om zelf zo'n broodje kipkerry ook te nuttigen. De laatste weken was de trend , dat ik lekkere broodjes maakte, daar wou ik van af en dat moet je de ,,bedorven truck,, uithalen , maar nu ,,pakte, ik mijzelf ook. gelukkig niet meegedaan aan het ,,beerenburg gedoe,, dat bocht is niets voor mensen uit onze regio , maar Gelderlanders en Friezen lusten er wel pap van. maar de kater bleek gisteren mee te vallen bij deze 2 mede vissers . Gisteren op de markt weer een tafel met veel landgenoten en daarna naar de Billy's musicbar voor een ,,afzakker,, met de gevangen vis. A.S donderdag weer met de ,,5 ,,

  • TonPattaya

    Jan een leuk stukje ga zo door nog een dag of 25 en dan pakken we er een of meer (biero's wel te verstaan )

    Ton