Wonen in Thailand

• basensommai

Is het nog steeds mogelijk om met een bankgarantie van 800.000 bath een non-immigrant visum te krijgen als je de leeftijd van 50 jaar hebt bereikt?Ik ben getrouwd met een Thaise (15 jaar) en ik heb geruchten gehoord dat ze het voor buitenlanders moeilijker willen maken,namelijk dat een bankgarantie niet mer genoeg is.Ik wilde namelijk eenmalig dit geld vanuit Nederland storten en dan van een erfenis tot mijn 65 ste leven totdat ik mijn AOW krijg. Graag serieus antwoord, groetjes Bas en Sommai.

• pimmekes

i weet niet meer welke bank in pattaya,maar als ik goed onthouden heb,kan je daar iets regelen dat je een rekening opendoet,een klein bedrag

eropzet,en ze storten 800.000 bath en 1 minuut later halen ze dat er terug af,maar je hebt wel het bewys…

• huibthai

die 800.000 er gewoon oplaten staan scheelt elk jaar een hoop werk, voor je jaarvisa

• johan

als je met een thaise ook voor de thaise wet getrouwd bent dan hoef je geen 800.000 bath op de bank te hebben. een inkomen van 60.000 bath per maand is dan ook voldoende. niet voor de thaise wet getrouwd…..dan doe je dat toch alsnog en is een fluitje van een cent.

• Boris

“Stickman” heeft het in zijn column van deze week ook over de nieuwe visa regels. Hier een klein stukje.

Changes to the extension of visa based on marriage to a Thai national appear to have changed and now it looks as though having 400K baht in the bank OR an income over 40,000 baht a month is sufficient to satisfy the financial requirements. For the past couple of years one has required an income of 40,000 baht a month as opposed to just being able to show a lump sum in the bank.

www.stickmanweekly.com/StickMarkII/BangkokAirportClosure.htm

• Soldier

Heet die bank soms the Icesave bank??????

• loe(s)

Als je met een Thaise bent getrouwd is 400.000 baht op een Thaise bankrekening voldoende (of een door de ambassade bewezen maandinkomen van 40.000)

Een kombinatie van beide is mogelijk, bijvoorbeeld 200.000 en 20.000.

Ik geloof niet, dat hierbij de leeftijd een rol speelt.

Ben je niet getrouwd met een Thai(se) moet er 800.000 op een Thaise bank staan en moet je ouder zijn dan 50 jaar, een non immigrant ‘'O’' visa hebben, om voor een retirement visa in aanmerking te komen.

Nieuwe regeling: Het geld moet er minimaal 3 maanden op hebben gestaan' en

een brief van de bank die dat bevestigt.

Op Samui, waar ik woon, wordt een deposito rekening (6 maanden vast bv) WEL geaccepteerd. Op sommige andere plaatsen (Pattaya?) moet het geld direct opneembaar zijn.

Er zijn louche reisburo's en (misschien) banken, die handelen zoals pimmeke zegt, maar het lijkt me verstandiger om je aan de wet te houden, als je hier wilt (blijven) wonen.

• TonPattaya

johan schreef:

>

> als je met een thaise ook voor de thaise wet getrouwd bent

> dan hoef je geen 800.000 bath op de bank te hebben. een

> inkomen van 60.000 bath per maand is dan ook voldoende. niet

> voor de thaise wet getrouwd…..dan doe je dat toch alsnog en

> is een fluitje van een cent.

Volgens mij hoef je helemaal NIET voor de Thaise wet getrouwd te zijn , ben je in Nederland officieel getrouwd , kun je het in Thailand laten registreren en mag je ook voor 400.000

• Fred

Hallo Bas en Sommai, Ikzelf ben er ook mee bezig om het één en ander goed geregeld te krijgen om in Thailand te gaan wonen. Bedenk wel dat zoals je aangeeft daar van een erfenis wil gaan leven, en uit je verhaal, volgens mij dus verder geen inkomen vanuit Nederland hebt je jouw aow voor de laatste 15 jaar met 2 % per jaar beperkt ( aangenomen dat je er definitief gaat wonen en je uitschrijft in Nederland), je bouwt namelijk vanaf je 15 e je tot 65 ste jaar per jaar 2 % aow rechten op. voor de rest ziet het er naar uit dat als je inderdaad minimaal 3 maanden 800.000 bath op een Thaise bankrekening hebt staan je ( laat dat gewoon staan ) je eenvoudig aan de benodigde papieren kunt komen. ook zoals hier in deze topic reacties al vermeld is zijn er ook combinatie mogelijk. controleer ook hoe het met je ziekte kosten verzekeringen zit, ook wanneer je langer dan 3 maanden weg bent. Succes en mailen mag altijd gr Fred.

• loe(s)

Als je in Thailand gaat wonen (en dus laat uitschrijven in Nederland) word je inderdaad 2% per gekort op je toekomstige AOW.

Je kunt niet langer verzekerd zijn in Nederland en zal dus een ziektekostenverzekering in Thailand moeten afsluiten.

Ik werd er door mijn verzekering uitgeflikkerd (zonder dat ik het wist).

Had premie betaald tot 1 januari, maar liet me op 12 oktober uitschrijven.

Ik ging er vanuit, dat ik het kalenderjaar zou volmaken, maar was er per 12 okt. uitgegooid, bleek later en kreeg 2,5 maand premie terug.

Ik ben nu verzekerd bij de BUPA (internationaal) , wat behoorlijk prijzig is, maar ben dan ook in het ‘'buitenland’' verzekerd, behalve de USA.

De premie loopt behoorlijk op, naarmate je ouder wordt.

Maar ja, je kunt je ook laten behandelen voor de 30 baht Thaksin regeling ;)