Hallo vrienden en vriendinnen, het is alweer even geleden dat ik de tijd had om iets te prikken, maar zoals jullie allemaal weten zijn het roerige tijden in Thailand, vooral in Bangkok en de beide vliegvelden. Dagelijks speur ik de tv zenders af om up to date te blijven van de laatste ontwikkelingen, (vooral de Thaise zenders).
Maar wat denk je? Praktisch geen woord over de demonstranten en zoals gewoonlijk niets dan flutprogramma's a la GTST en nog meer van dit soort gein.
Dat het land dagelijks zo'n 65 miljoen euro misloopt en de gevolgen niet uit kunnen blijven, daar hoor je bijna niemand over! Dat velen straks gewoon hun baan en inkomen kwijt zijn dringt maar tot enkelen door die de bui al hebben zien hangen.
De sfeer wordt steeds grimmiger tussen de partijen onderling maar persoonlijk denk ik dat er niet eerder zal worden ingegrepen dan na de verjaardag van de koning op 5 december, helaas voor vele vakantiegangers een ware nachtmerrie.
In Pattaya neemt de stilte door het gebrek aan toeristen pijnlijke vormen aan en in heel veel straten zie je steeds meer borden met goedkope kameraanbiedingen verschijnen, zowel hotels en guesthouses. Het langverwachte hoogseizoen blijkt nu voor velen een knap financiele tegenvaller te worden.
Sommige Thai met een restaurantje lossen het heel erg simpel op door hun prijzen te verhogen waardoor er dan weer helemaal geen klant meer komt, vanmorgen zag ik tot mijn verbazing dat het ontbijt in een voor mij bekende zaak ineens naar 120 baht was geprijsd wat gisteren nog 90 baht kostte.
En maar gek vinden dat hun zaak helemaal leeg zit
Maar ok, de afgelopen week even een visarun naar Cambodja gemaakt samen met Jos de visboer en in gezelschap van onze vrouwtjes. s' Morgens om 7 uur vertrokken en rond 11 uur waren we aan de grens in Aranyaprathet, Cambodja in was vrij snel geregeld, alleen terug Thailand weer in duurde iets langer door de enorme rij wachtenden voor ons, uitteraard slechts 2 loketten open voor "Foreign Passports terwijl de rest gewoon duimen zat te draaien
Uiteindelijk maar weer snel terug gereden in de richting waar we vandaan waren gekomen, namelijk Sa Keaow en vandaar naar Ko Chakan waar de familie van mijn meisje woont. Ja, Sinterklaas was vroeg dit jaar
Vanuit Pattaya waren er al een flink gevulde weekend tas, een trolley en nog wat tassen ingeladen met spulletjes die reeds in de afgelopen 3 maanden waren verzameld. In Sa Keaow ook nog even langs de markt voor de laatste inkopen zoals vers vlees, eieren, groente, bakolie, koekjes, waspoeder en weet ik wat al niet meer, ja Sinterklaas was er vroeg bij dit jaar Samen met Jos had ik maar gelaten een stoeltje bij een koelkast uigezocht om van een biertje te genieten, natuurlijk van die grote flessen Chang en Singha want Tiger of Heineken schijnt er toch niet zoveel te worden gedronken.
Jos reed ons op de heenweg en er mag gezegd worden dat hij er stevig de gang in houdt, zijn vrouw achterin had hem al een paar keer gewaarschuwd dat hij zodoende tegen zijn zoveelste bekeuring aan zou lopen, maar Jos beweerde dat hij alleen maar aangehouden werd omdat de politie hem wilde complimenteren voor zijn perfecte rijgedrag en hij hun dan steevast wat bahtjes toestopte voor een bakje koffie Hij had deze woorden nog niet koud gezegd of we werden tot stoppen gemaand door een uiterst vriendelijke agent die handenschuddend en lachend op zijn snelheidsmeter wees met het herhaalde “over, over”, Jos vroeg lachend How much? En het antwoord was 200, de 2 biljetten verdwenen razendsnel in de agent zijn broekzak en na weer lachend ons beiden de hand te hebben geschud wenstte hij ons een goede reis naar de grens.
Wordt vervolgd,
Groeten Jan.