Reactie van Harry van Holiday International :
"Ik had de discussie op het prikbord nog niet gezien. Ik heb het even bekeken en het hier op de zaak even nagekeken en ik zag dat er aan de klagende farang prikker ergens vorige week een e-mail is gestuurd dat hij een verhoging van 45 euro teruggestuurd krijgt. Het leuke is wel dat farang daar geen melding van doet zoals ik zojuist zag op de prikpagina zag. Dat is nu precies de tendens. Als er iets negatiefs gebeurd direct klagen en als er iets positiefs gebeurd dan je mond houden. Wij zijn dat inmiddels wel gewend. In ieder geval een paar dagen na het bericht aan farang dat er moest worden bijbetaald kwam er op 18/11 een nieuw bericht van LTU met een aanbieding. Wij hebben daarna een berichtje aan farang gestuurd met de mededeling dat hij zijn 45 euro terugbetaald zou krijgen. Dat de heer Fred zegt dat hij bij 2 reisbureau's heeft nagevraagd dat LTU sinds afgelopen zomer geen enkele prijsverhoging heeft doorgevoerd is dus niet waar, tenzij deze reisbureau's geen zaken doen met LTU in dat geval zullen ze nooit een bericht krijgen. Wat heel vervelend is dat iemand maar iets kan roepen en dat het dan ook nog vaak als waar wordt aangenomen . Ik ben blij dat jij mij nu om een reactie vraagt. Lijkt me erg eerlijk.
Vaak denken de mensen dat reisbureau's extra geld verdienen als er verhogingen worden doorgevoerd. Geloof mij maar dat wij op eigen initiatief geen prijsverhogingen doorvoeren. Dit komt altijd door de vliegmaatschappij of als het hotels betreft door de hotels of eventueel door prijsstijggingen ten gevolge van bijvoorbeeld het duurder worden van de thaise bath. Bij het vroeg betalen van tickets zijn er twee mogelijkheden. Het ticket wordt direct uitgeprint wat bij ons in overleg met de klant gebeurd. In dit geval hebben wij het ook weer gedaan indien zoals recent gebeurd is de kerosinetoeslag weer verlaagd wordt i.v.m. de dalende olie-prijs. “Krijgen wij nu dan het geld van de verlaging terug”, is dan vaak de vraag. Als we dan nee zeggen dan zijn wij weer dieven. Dit terwijl alles door de vliegmaatschappij wordt bepaald. De tweede mogelijkheid is dat het ticket niet direct geprint wordt. Als er in dit geval ook een verhoging komt dan hebben wij het ook weer gedaan. We kunnen het eigenlijk nooit goed doen. Maar als er een verlaging of aanbieding komt die goedkoper is hebben wij het eindelijk eens goed gedaan maar dan hoor je vaak niets. Kijk maar naar de prikker Farang. Het tweede voordeel is dat men indien de reis niet doorgaat men niet het hele bedrag van het ticket kwijt is. Vaak krijgt men nog een groot deel van het betaalde bedrag terug.
Misschien nog een tip voor de mensen die hun tickets ver voor vertrek betalen en laten printen. Sluit dan in ieder geval een goede annuleringsverzekering af. Vooral in de goekoopste klasse tickets (en dat boeken de meeste prikkers) krijg je bij de meeste vliegmaatschappijen niets terug als je annuleert.Vaak betaalt de annuleringsverzekering het betaalde bedrag in bepaalde gevallen terug. Ver vooruit printen blijft een gok. Soms worden tickets na het printen goekoper en soms duurder.
Nog even dit. Mensen denken dat wij alleen maar meer en meer geld willen verdienen. Dat is ook zo. Alleen mijn standpunt is wel om dit te doen op een eerlijke wijze. Wij zijn er niet op uit om welke klant dan ook een poot uit te draaien. Wij zien ze liever de volgende keer weer terug. Wij passen een bepaalde winstmarge op tickets e.d. toe en dat is vaak tientjeswerk. Als er dan een verhoging van de vliegmaatschappij komt dan is het niet zo dat wij dan ook direct een verhoging toepassen. Het winstbedrag voor ons blijft dan hetzelfde. Tientjeswerk."