credit card fraude 2

• han

En uiteraard zoals je onderstaand kunt lezen geven de creditcardmaatschappijen geen uitspraken over de fraudes.

Zoals ik al eerder melde,het is ze allemaal heel duidelijk wat er gebeurd maar nemen de overlast op de koop toe.

Bij de ABN krijg ik maandelijks een gespecificeerd Creditcard overzicht,doe het niet met minder.

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews=7752&tx_ttnews=1972&cHash=e84fbaaf2d

• sjakiewattenon

Dus han, is het dan verstandiger om niet meer te betalen met de creditcard via internet. Zoals edith met haar cr edith card ?

• loe(s)

edith had haar geld na een telefonische klacht, de volgende dag al weer op haar rekening.

cr edith card is wel geblokkeerd, dat wel.

kan voorlopig dus geen betalingen met met card doen, want moet de nieuwe kaart in nederland ophalen en ze is niet van plan daar voorlopig heen te gaan.

• han

Nee hoor sjakie,als je de uitgaven maar goed kan controleren,in mijn geval een aparte afrekening van alle creditcard betalingen.(en dat zijn er gelukkig niet veel)

In het geval van fraude of onterecht afgetrokken bedragen krijg je zo je poen terug.

Zoals eerder vermeld kan je op vele manieren je gegevens kwijtraken,de meeste gegevens zijn bij de maatschappijen zelf kwijtgeraakt,bij Visa en Mastercard gaat het om VELE miljoenen kaarthoudersgegevens die ze tegelijkertijd kwijt waren.

Ook bij Postbank en American Express is dat gebeurd,zie het maar als modern de bank overvallen.

Waarom zou je kaart voor kaart scammen als je bij de bank of grote bedrijven miljoenen tegelijk kan jatten?

Daarom geven ze geen commentaar,ze hebben nog nooit masaal de betrokken kaarten vervangen en hopen dat de schade meevalt.

Ik geloof dat Postbank wel heeft toegegeven en inderdaad kaarten heeft vervangen,dit kan ook om gewone postbankpasjes gaan..ik ben dat vergeten.

• holiday

@loe(s), de cc maatschappij kan de kaart ook naar het buitenland sturen.

Je moet dan per fax een brief sturen met het adres en je handtekening.

Althans, dit is wat de cc maatschappij mij van de week aan de telefoon vertelde.

Als ( in mijn geval) manlief zijn kaart vervangen moet worden, willen ze dit wel opsturen naar het adres in het buitenland, nadat hij dus een fax heeft gestuurd waat zijn handtekening op staat.

• loe(s)

bedankt voor je bericht holiday.

ik denk dat dat inderdaad wel zal kunnen,

maar voorlopig heeft ze even genoeg van haar credit card.

• han

De telegraaf..

HILVERSUM - Banken en creditcardmaatschappijen zouden verplicht moeten worden diefstal van persoonsgegevens te melden aan hun klanten. Daarvoor pleiten officier van justitie Fred Speijers en Jacob Kohnstamm, voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

Beiden zijn zondagavond te zien in een uitzending van Zembla over het gemak waarmee onder meer creditcardnummers, namen en telefoonnummers te verkrijgen zijn. Medewerkers van het tv-programma kochten op internet de gegevens van diverse personen voor vijf dollar per stuk. Daardoor konden ze bijvoorbeeld online aankopen doen zonder dat de eigenaar van de creditcardgegevens dat in de gaten had.

Momenteel is het zo dat banken en uitgevers van kredietkaarten niet wettelijk verplicht zijn om het te melden als gegevens van klanten zijn gestolen. Aanklager Speijers, die fraudebestrijding in zijn portefeuille heeft, vindt dat dat anders zou moeten zijn. Volgens hem zijn banken en creditcardmaatschappijen daar deels verantwoordelijk voor. Bovendien voorkom je bij bekendmaking dat mensen compleet verrast zijn als er daadwerkelijk misbruik wordt gemaakt van hun gegevens, aldus Speijers.

Ook voorzitter Kohnstamm van de privacywaakhond CBP wil een meldingsplicht. “Bij grote databases met persoonlijke informatie wordt erg onzorgvuldig met gegevens omgesprongen”, zegt Kohnstamm.

Volgens fraude-expert Frank Engelsman is het merendeel van de websites die ’identiteiten’ verkopen in handen van Russische criminelen. Gegevens van Nederlanders zijn volgens Engelsman in trek, omdat zij over het algemeen kredietwaardig zijn.

Zembla laat verder zien dat de veiligheidscode die bij de ING Mastercard horen, gemakkelijk te kraken zijn. Het is een kwestie van een nieuw wachtwoord invoeren. Een fraudemedewerker van ING zegt in de uitzending aan de telefoon dat dit een bekend gegeven is. “Daar hebben we zelf ook al onderzoek naar gedaan, naar de Secure Code van de ING. En die is inderdaad niet zodanig dat je kunt zeggen, dit is echt een veilig iets.” De bank werkt aan een oplossing, aldus de medewerker.

Officier Speijers wil dat er beter wordt gecontroleerd. “Je zou een vast bestand moeten hebben van het creditcardnummer, het controlenummer, de datum waarop de kaart verloopt en van de eigenaar van de kaart. Dat zou één geheel moeten zijn, anders zou je met die kaart geen zaken moeten doen.”

• sjakiewattenon

Ook ik ontvangt elke maand een overzicht van ABN Amro Creditcard Service van Hoevelaken. Als je nu op je Url klikt komt er meer gegevens van Zembla van vandaag 10 nov. Ik ben gerustgesteld. sjakie.