Hulp bij vertraging!!! Erg belangrijk!!!

  • Jielus

    Nu het met het Typhoon seizoen slecht gesteld is en er op dit forum al eerder berichten zijn geplaatst over oponthoud in Bangkok is het goed je rechten te weten. Lees deze documenten goed door en print ze, eventueel, uit zodat je het personeel van de luchtvaartmaatschappij er mee kan confronteren.

    Deze zijn in het Engels:

    http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/doc/2008_apr_leaflet/apr_leaflet_en.pdf

    http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/doc/2008/complaints_form_en.pdf

    Deze zijn in het Nederlands:

    http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/doc/2008_apr_leaflet/apr_leaflet_nl.pdf

    http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/doc/2008/complaints_form_nl.pdf

    Ik hoop dat jullie het nooit nodig hebben maar in het geval dat kom je nu in ieder geval goed beslagen te ijs.

  • TonPattaya

    Heel mooi deze regels , maar ze zijn opgesteld hier in de EU .De meesten hier vliegen met China en EVA hoe zit het dan ? welke regels zijn er dan ?

    Bij vertraging kun je geld terugvragen allemaal wel leuk maar je moet toch terug of wil jij dat ze met een storm en er is risico alsnog opstijgen van mij mag hij dan best wel even wachten hoor

    Ton

  • Jielus

    Ik denk dat je de kern van de zaak mist!

    Het geld voor maatschappijen die vliegen vanuit en naar de EU.

    Deze regels gelden dus ook voor China en EVA.

    Nu even simpel gezegd:

    Slaap jij liever twee nachten op een bank in de terminal met veel te dure kleffe broodjes uit je eigen portemonnee, of ga je liever met de bus mee naar een hotel aangewezen door de luchtvaartmaatschappij met vol pension?

    Bedenk wel dat bij het verlaten van de luchthaven of groep, bijvoorbeeld om nog een dag langer in Pattaya te zijn, al je rechten zijn verloren.

    Zelf heb ik het nu twee keer meegemaakt en beide keren is het naar alle tevredenheid opgelost omdat ik mijn rechten kende.

  • TonPattaya

    Natuurlijk Jielus ik wil het nooit meemaken maar het ging mij erom , dat ik de vertraging voor lief neem als er een gevaarlijke storm is . En natuurlijk wil ik geen twee dagen op een broodje in een terminal zitten (zal in BKK toch niet zo snel gebeuren ook denk ik ).

    maar ik zal ze uitprinten het is altijd makkelijk daar zei ik ook niets over :)

    Ton

  • Eric

    Deze rechten gelden alleen als de vliegtuigmaatschappij het oponthoud te verwijten valt.

    Dus je charter van Martinair staat op Schiphol en kan niet weg. Door slecht onderhoud lekt de wc en branden er diverse lampjes in de cockpit. Bovendien is de piloot dronken en moet worden vervangen. Iedereen het vlietuig uit en vertraging door verwijtbaar gedrag van de maatschappij. Naast de lunch koffie en versnaperingen bij lange vertragingen ook een bedrag in geld. Soms zlefs een bedrag hoger dan het oorspronkelijke betaalde bedrag. Leve de Eu regels.

    Maar wie eist bewijst, en dat is met deze regels nog al eens lastig.

    Geldt inderdaad ook voor maatschappijen die vliegen vanuit een ander land maar naar de landen binnen de EU.

    Geldt niet voor situaties waarbij de maatschappij zich kan beroepen op overmacht. Dus daar waar de maatschappij niet aan kan doen. Een aanstormende Typhoon, zware moessonregens, stakende luchtverkeersleiding….. jammer, dan gelden de EU regels niet. Dat de Maatschappij dan een inspanning doet om de gestrande reizigers van dienst te zijn, is bijna niet meer dan normaal. Heeft ook met veiligheid van het vliegveld te maken. Je moet er niet aan denken wat er op een vliegveld gebeurt als al die gestrande reizigers daar hun heenkomen gaan zoeken.

    Dit valt echter buiten de regels die door de Eu zijn gesteld ter bescherming en compensatie van luchtreizigers.

    eric

  • Blont

    Maar het geldt dan zeker niet bij een terugvlucht met een tussenlanding ergens in het midden oosten?

    Henk

  • Jielus

    Ik begrijp het Ton. Ik wil alleen duidelijk maken dat je wel rechten hebt en de luchtvaartmaatschappij plichten. Of het nu wel of niet allemaal goed gaat is niet het leidend voorwerp.

    Maar als jij op maandag weer naar je werk moet dan is het toch normaal dat er een vervangende vlucht voor je wordt gezocht? Of die wordt gevonden is een tweede. Ik ken zelf voldoende verhalen van mensen die met zakgeld twee nachten in een stad konden blijven, maar wel vrijwillig. De hoogste nood werd het eerst weggenomen.

    Verhalen over het fout kan gaan horen dan ook niet in deze post!

    Het is ook een verhaal in het algemeen en niet alleen voor vluchten van EVA en China, er zijn genoeg mensen die met andere maatschappijen vanuit België of Duitsland vliegen.

    Eric gebruikt het doem scenario en dat betekend eigenlijk dat je gewoon maar braaf moet gaan zitten en luisteren naar mensen in uniform. Dat maakt bij mij beelden los van Noord-Korea en Burma. Ik spreek voor mezelf, laat een ander het maar uitzoeken komt bij mij niet voor in mijn denkwereld.

    Het is algemene informatie die ter beschikking wordt gesteld en een ieder is vrij om ermee te doen wat hij wil. “Kennis is macht” zal ik maar zeggen.

    Ik gebruik nu zelf een voorbeeld wat tegenstrijdig is met één van mijn vorige opmerkingen.

    Zelf heb ik deze regels twee weken geleden nog gebruikt voor mijn vlucht naar Marokko die een uur van te voren werd geannuleerd. De reden: ik was de enige passagier! Maar dat geeft hun niet het recht om mij zo maar met een kluitje het riet in te sturen.

  • Jielus

    Het maakt waarschijnlijk niet uit of de vlucht wordt onderbroken of niet. Het zijn regels opgesteld om ons te beschermen.

  • Ruud steunzool

    Jielus

    ik zoek nog een goede P.R. man voor onze nieuwe vereniging Duch for Duch.

    Jij lijk mij wel een goed evoor deze functie.

    p.s. Meeste passagiers weten niet eens hun rechten ook niet van het bestaan van een klachtenboek tijdens de vlucht te verkrijgen bij de Purser.

    Moet je eens om vragen kijken hoe snel je een goede service krijgt.

    Zie je eerdaags vriend

  • huibthai

    Jielus,allereerst mijn excuses over je naam, Dat ik daar op reageerde heeft de volgende redenen, naam nog nooit gehoord , bij je naam stond eerst geen verdere informatie, zoals nu wel, je home-page ziet er goed uit en leuk om te lezen, maar de belangrijksrte reden was, toen jij net begon te prikken enige tijd terug, waren er een paar personen bezig ,de prikborden te verknallen, Rene moest steeds ingrijpen. Dat ,,verkwallen,, ging vaak onder een andere en vreemde naam. Ik zit al een paar jaar op dit prikbord en ik zou het zonde vinden, dat Rene er mee zou stoppen, zodoende was jou naam ,,verdacht,,in mijn ogen. Maar de informatie over deze prik. vindt ik wel belangrijk ,dus bedankt!!!!