AOW partnertoeslag.

  • Roemer

    Is dat soms het BTW percentage, die 21% ?

  • chang-noi

    klopt en omdat mensen in Nederland nog diverse andere belastingen betalen maak ik geen verschil in hoog en laag tarief:)-D

  • Roemer

    Volgens mij valt inmiddels bijna alles onder het hoge tarief.

    In Thailand betaalt men toch 7% (meen ik te weten), dus zou de korting 14% moeten zijn, wel zo eerlijk!

  • anna

    Met de tijd krijg je gewoon 300 euro Aow(aangepast aan de lokale omstandigheden)

    dit gaat zeker gebeuren.

    anna

  • Herbergier

    Daar heb je gelijk in Chang-noi afschaffen die partnertoeslag, maar dan wel aan iedereen die met een niet Nederlandse (die nooit in Nederland heeft gewoond) getrouwd is, een alleenstaanden AOW uitkering geven, dan krijg ik nl. honderdvijftig euro meer dan dat ik nu krijg, want er is wel vijftig jaar lang een gedeelte van mijn inkomenen ingehouden, waar bv. jouw ouders dan weer van geprofiteerd hebben, om jou te ontlasten zodat jij ze niet hoeft te verzorgen, of in huis hoeft te nemen en alleen aan mensen een AOW uitkering van 2% per jaar geven, voor de jaren dat ze daadwerkelijk gewerkt hebben in Nederland en waarvan die jaren een gedeelte van zijn inkomen is ingehouden.

  • joepattaya

    Nou Chang Noi. troost je……..tegen de tijd dat ik heeeeeeel misschien ergens recht op zou hebben krijg ik nog veeeeel misschiener maar 54%………is dat voldoende gekort?

  • joepattaya

    Wat er dan ook gaat gebeuren Anna, is dat Nederland overspoelt gaat worden met ex-expats die met dat geld niet uit de voeten kunnen.

    De ex-expats vallen door hun terugkeer direct in een aantal voorzieningen en zie daar………….de ex-expat kost de Nederlandse staat ineens weer zo'n kleine Euro 1100 per maand.

    Gaat niet snel gebeuren!

  • chang-noi

    Ik preek ook niet voor eigen parochie joe want waarschijnlijk mag ik tot mijn 70 werken. dat is 15 jaar langer dan mensen die in de jaren 80 en 90 met pre-pensioen, vut etc gingen.

  • haneyko

    Wat heeft BTW nu met AOW te maken ?

    Er zijn nog vele diensten die met 6% werken ,andere mogelijkheid is 0 % en btw vrijgesteld.

    Het heeft ook niets re maken met wel of niet in nederland te hebben geleefd.

    De aanvullende uitkering is bedoeld om een aow er zijn niet verdiende vrouw te helpen onderhouden.

    Dat dit wel eens gunstig uitvalt in 2e / 3e wereldlanden is mazzel,ik geloof niet dat dit ooit aangepast gaat worden want dat zou discriminatie zijn en dat kan helemaal niet in Nederland,ook maken vele buitenlander organisaties zich daar begrijpelijk niet hard voor.

    Volgens mij kan een buitenlandse vrouw die nooit in nederland heeft gewoond ook geen nabestaandenpensioen krijgen als dat niet vooraf geregeld is,ik weet dit niet zeker dus ben ik zeer benieuwd naar die mogelijkheid.

    Verder begrijp ik het idee dat Nederland word leegezogen niet,dat spelletje word door iedereen die er maar een kleine kans op heeft meegespeeld.

  • printen

    AOW is een Algemene Volksverzekering. Dat wil zeggen dat iedereen die woonachtig in Nederland is of is geweest, recht heeft op AOW geweest. Vanaf je zestiende jaar bouw je 2% van het AOW bedrag op. Dat is dus tot je 65ste, 50 jaar woonachtig zijn in Nederland. Heb je minder dan 50 jaar opgebouwd, dan gaat er 2% per jaar af, naar beneden afgerond.

    Het recht op AOW heb je, ook al heb je nooit belasting betaald of arbeid heb verricht. Je kunt namelijk geen rechten opbouwen aan AOW over het feit dat je premie hebt betaald. Het woonachtig zijn in Nederland is de enige wettelijke redenen.

    Dat er partnertoeslag gegeven wordt aan echtgenote of echtgenoot, die niet in Nederland woonachtig was, is een uitvloeisel van de “oude” AOW-wet. Daarin werd bepaald dat de man AOW kreeg, ook al was zijn echtgenote ouder. Later is die wet veranderd, maar wanneer een Nederlander wettig gehuwd is met een buitenlandse, dan wordt dit wettelijk gezien als een echtpaar en krijgt de echtgenote een toeslag.

    De wetgevers hebben daar nu een stokje voor gestoken en de wet is wat veranderd en zal nog meer veranderd worden.

    Voorlopig zal de AOW niet aan het woonlandbeginsel getoetst worden. Zeker niet voor de EU-landen en de landen waarmee verdragen zijn gesloten. Er zijn met 27 landen verdragen gesloten, Thailand hoort daar niet bij.

    Er zijn nu een paar staatsuitkeringen, waarbij wel het woonlandbeginsel wordt toegepast. Ik denk dat het een “pilot” is. De overheid wil kijken hoeveel mensen terugkeren naar Nederland als gevolg van dat woonlandbeginsel. Mocht dat terugkeer meevallen, zal een volgend Kabinet zeker nadenken over het toepassen van het woonlandbeginsel in een aantal landen. Links is in het algemeen een tegenstander van dat invoeren, terwijl rechts wel een voorstander is. CDA en D'66 zijn echte centrum-partijen en zijn ook tegenstander van woonlandbeginsel voor AOW. Steeds meer AOW'ers vertrekken uit Nederland, maar het merendeel vestigt zich in EU-landen.