gevaarlijke kwal

  • han

    en dit keer bedoel ik niet één van onze gewaardeerde prikkers

    http://www.nu.nl/news/1824401/70/Thailand_waarschuwt_voor_levensgevaarlijke_kwal.html

    even opgezocht

    http://www.natuurvereniging-ridderkerk.nl/diversen/kwal.php

    nog één

    hier leeft de beruchte box jellyfish. Mocht je deze tegenkomen, bijvoorbeeld tijdens het snorkelen in Great Barrier Reef, maak dan maar dan je weg komt. De box jellyfish, ook wel ‘stinger’ genoemd, is namelijk het meest giftige dier ter wereld! Na een steek van deze boosaardige stinger krijg je binnen enkele minuten een hartaanval.

    In de zomer, tijdens de wet season van november tot april, zorgt de kubuskwal of de box jelly fish er voor dat langs de hele kust van noordoostelijk Australie niet gezwommen kan worden. Let wel op: in Northern Territory zijn ze het hele jaar te vinden en de kust van Queensland is eigenlijk enkel in juni en juli echt stingervrij.

    De box jellyfish is zo gevaarlijk vanwege zijn tentakels waarmee hij dodelijk kan steken. Maar wees gerust, er is een goed waarschuwingssysteem en de stranden worden afgesloten wanneer de verwachting is dat er jellyfishes zijn. Daarnaast worden veel stranden voorzien van zogenaamde singernets die de kwallen buiten houden. en er zijn zelfs al speciale Stinger-proof zwempakken te koop

  • Willem

    Ze zouden nu gesignaleerd zijn bij het Phi Phi eiland en hebben tentakels tot 60 meter, dat lijkt mij een beetje overdreven of het is een drukfout van onze zuiderburen:

    www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=GRF22K6ES_2

  • Eubel

    Nee absoluut niet,bij ons in Brussel zitten kwallen met met tentakels van wel enkele honderden kilometers,net als in Den Haag,onderweg geven ze elkaar handjes,toch niets nieuws !!!!

    Eubel

  • han

    tsja willem overdrijven,dat heb je al gauw als het over vissen (en bardames) gaat:D

    A fully grown box jellyfish has a respectable size: it measures up to 20cm along each box side (or 30 cm in diameter), and the tentacles can grow up to 3 metres in length. Its weight can reach 2 kg.

  • Soldier

    Voor Willem. Zou best eens kunnen. Mijn persoonlijke ervaring was kennismaken met een van de grootste kwalsoorten ter wereld n.l. de Leeuwenkwal met tentakels van 40 METER.

  • loe(s)

    Op Samui werd een jaar geleden al voor deze kwal gewaarschuwd op een site van een nederlandse duikinstructeur.

    Er zijn ook een paar zwemmers in de buurt van Koh Panghan omgekomen, mogelijk door aanraking met deze boxjellyfish, maar zeker weten ze dat niet.

    Gelukkig heb ik een zwembad :)