credit card fraude

  • loe(s)

    Mijn vrouw zag gisteren tot haar schrik, dat er 748,40 euro van haar postbankrekening was afgehaald wegens credit card betalingen in Engeland.

    Een meubelwinkel in Manchester 55555.

    Ze gebruikt de card bijna nooit. Was hem niet verloren, had hem niet uit handen gegeven of mee betaald in een winkel.

    Ze had alleen een binnenlandse vlucht Bangkok-Samui geboekt via internet bij

    Bangkok Airways en kennelijk heeft iemand haar nummer onderschept op het net.

    Behoorlijk beangstigend deze ontwikkeling.

    Het geld krijgt ze wel terug, dat is het probleem niet, maar heel veel mensen kijken nooit naar hun afrekeningen en als je je card niet kwijt bent, heb je ook geen vermoeden van fraude.

    Terwijl ze bij Master Card net een password hadden ingevoerd , om dit soort fraude te voorkomen. Schiet mij maar lek.

  • sjakiewattenon

    Na gebruik van cr edith card gelijk googles verwijderen.

  • Fred

    Hallo Loe,

    is het inderdaad van haar rekening afgeschreven of is het een mededeling dat dit zou zijn gebeurt . Waarom deze vraag het is de bedoeling dat de persoon in kwestie die de mail ontvangt een bijlage opent welke software bevat om vertrouwelijke gegevens te onderscheppen. Zelf krijg ik regelmatig van dit soort ongein binnen en inderdaad elke keer als ik naar of vanuit Azië met mijn creditkaart werk. Het is echter zo wanneer de bijlage niet geopend wordt en is er niets aan de hand is. Wel zijn het schoften die ze voor wat mij betreft mogen opruimen.

    M vr gr Fred

  • Peter H.

    Het kan nog veel gekker. Twee jaar geleden was ik op vakantie in een land in Afrika. Bij terugkeer kreeg ik een nieuwe Mastercard toegestuurd, die ik geactiveerd heb en de oude vernietigd. Daarna kwamen de afrekeningen, hoewel ik die oude kaart nog nooit gebruikt had. Elke dag werden er bedragen afgeboekt in Korea en ook in Engeland. In Korea ben ik nooit geweest, in Engeland de laatste tijd ook niet en bovendien kon ik aantonen dat ik in die periode in Afrika verbleef. Heb de bank er melding van gemaakt. Hoewel ik inmiddels een nieuwe kaart had, bleven de afschrijvingen van de oude kaart gewoon doorgegaan. Hoe kan dat, vroeg ik de bank. De oude kaart blijft nog een maand geldig, antwoordde men laconiek. Het vreemde is, heb de kaart nooit gebruikt, dus de fraude moet begonnen zijn met de aanmaak van de kaart. Las ergens dat die kaarten worden aangemaakt in landen in Azie. Wat ik ook niet begrijp hoe men aan de pincode van de kaart kon komen, anders kan men geen geld opnemen.

  • han

    Waarom denken jullie dat de Credit card maatschappijen zo makkelijk zijn met teruggave van de ten onrechte afgetrokken bedragen?

    Vaak hebben de maatschappijen al bij de eerste beste poging de fraude in de gaten,hoe kan dat?

    Hun hele systeem is lek en diverse malen zijn maatschappijen beroofd van MILJOENEN klantendetails.

    In Thailand worden ook ontzettend veel gegevens worden gejat, mijn kaart is gekopieerd bij de eerste en enige maal dat ik hem gebruikte in jomtien,dank aan de receptioniste van het hotel en ja,ze lachte altijd zo lief.

    Recent zijn ook alle,zo niet vele creditcard gegevens van de postbank geklauwd

    Dit bericht is trouwens van 2006

    Late this month, MasterCard International confirmed that up to 40 million credit card numbers may have been stolen in what is widely regarded as one of the largest security data breaches to date, mostly because of the mind-boggling number of details accessible to hackers.

    The breach occurred at CardSystems Solutions, of Tucson, Arizona, a third-party processor of payment data, according to a MasterCard statement. With about 14 million MasterCards, 20 million Visa cards and the remainder belonging to other brands – including American Express and Discover card – this fraud has demonstrated the power of the internet and the interconnectedness of global commerce.

    In a move to reassure customers, Australian banks started releasing details of the fraud – first detected more than 6 months ago – which they'd previously been keeping from the public eye. By using sophisticated analysis and pattern matching processes, along with 24 hour, 7 day a week real-time monitoring operations, banks have been able to minimise the risk this kind of flaw poses to customers.

    On two recent trips to South East Asia, Internetrix staff – when purchasing products or paying bills on our company Visa card – received almost instant phone calls from the Bankwest credit card monitoring team. Calling through directly onto our mobile phones, the monitoring team were responding to the transactions almost in real time, impressing our card holders with the speed and quality of the service, even on weekends.

    It is this kind of tracking that alerted National Australia Bank to a pattern of fraud emanating our of the US, leading the Federal Treasurer, Peter Costello, to claim in Parliament that the NAB was the first bank in the world to uncover the fraud.

    From this analysis, Australian banks contacted around 2000 customers whose cards may have been at risk, issuing them with new cards.

    The security breach occurred after a hacker was able to successful implant a Trojan virus within the CardSystems Solutions offices. This ‘backdoor’ access allowed him/her to access the millions of card details over an extended period. Law enforcement authorities are conducting an investigation, however, the ‘simple’ means of the security breach – a user just installed a program that shouldn't have, rather than the more exciting and fictional methods Hollywood uses to demonstrate the ‘dramatic’ world of hacking – underscores the importance of following basic security procedures.

    Credit cards, which find their security through matching the signature of the card holder to the person using it, have long been criticised for their flaws in online transactions, where the retailer is unable to sight the card directly. While real-time processing and validation of available funds and account numbers has gone part of the way, retailers are still at the front line of bearing the risk for fraudulent transactions. However, the international ubiquity and standardisation of the credit card schemes, combined with a lack of suitable alternatives with a PIN or other form of electronic validation, means we're likely to be stuck with this sub-standard method of conducting online commerce for some time to come.

    If you've got any further questions about your potential exposure in this massive security breach, contact your issuing bank today for more specific information.

  • loe(s)

    Niks mail gekregen met of zonder bijlages., Fred.

    Gewoon afgeschreven van de postbankrekening.

  • Fred

    Hallo Loe,

    ontzettend vervelend zulk soort voorvallen maar gelukkig dat jullie het geld gelijk terug kregen ( hebben ze waarschijnlijk al meer op dezelfde wijze met deze adressen problemen gehad en dat jullie het gelijk hebben gezien en gereageerd ), want als het normaal al afgeschreven is moet je met sterke bewijs voering komen om het terug te halen. Toch wil ik en ieder met mijn vorige schrijven waarschuwen hoe ze ook aan je gegevens proberen te komen.

    m vr gr Fred.

  • Eubel

    Heb al gehoord dat er frauduleuse aankopen met een creditcard gedaan worden,heb dit zelf (zonder erg)ondervonden,maar nog nooit dat er cash geld mee afgehaald werd,en dit zonder dat de dader over de pin code beschikt,hetzij door de kaarteigenaar het codenummer onder bedreiging afhandig te maken,hetzij met een of andere camera truc,maar volgens mij lukt het niet om cash geld te innen zonder die specifieke pincode die enkel op die specifieke kaart werkt,na drie maal een foute code ingetikt te hebben wordt de kaart door de ATM ingeslikt,en als je met een credit kaart geld wil afhalen aan een loket in een bank moet je er steeds je paspoort bij afgeven ter controlle.

    Zie echt niet hoe ze zonder de code aan cash kunnen geraken.

    Eubel

  • loe(s)

    Als ze alle kaartgegevens kunnen stelen, kunnen waarschijnlijk ook wel de pincodes stelen, of een weg weten om dit te omzeilen.

  • loe(s)

    Postbank/Mastercard zou een schadeformulier naar Thailand sturen, wat we ingevuld terug moesten sturen.

    Dit formulier is er nog lang niet en ik verwachtte het geld ook pas later terug.

    Tot mijn verbazing hadden ze het de dag na de klacht al weer teruggestort.

    Kennelijk wisten ze wel waar de schoen wringt.

    Maar mijn vertrouwen in de mensheid is weer iets gestegen :)