Bericht uit Pattaya 11

  • Khunjan

    Hallo vrienden en vriendinnen, ben zojuist weer teruggekeerd uit Phuket en had Pattaya even ontvlucht vanwege de vele en langdurige regenbuien al zo'n anderhalve week schering en inslag zijn.

    Helaas, in Phuket hielden we het ook niet droog op afgelopen zondag na waarbij ik tijdens een boottochtje nog aardig verknetterd raakte.

    In vergelijking met Pattaya had Phuket verrassend veel meer toeristen, vooral in Patong Beach, je werd alleen gek van de ticketverkopers die je zo'n beetje om de 3 meter besprongen om je te bewegen iets te boeken. Daarnaast is Patong Beach ook nog eens vergeven van de boekingsstalletjes dus denk ik dat hun comissie vrij hoog ligt :D

    Enfin, eerst maar eens geboekt voor de Fantasea Show, een ware must voor iedere Phuketganger, op de prijs viel niet veel af te dingen omdat deze show (Thailands topattractie 2002 en 2003) loopt als een trein. Alleen het vervoer van en naar mijn hotel kon ik gratis krijgen. Totale kosten voor 2 personen 4300 baht inclusief diner, show en goldseat, maar zeer de moeite waard.

    Voor zondag een trip naar James Bond island geboekt inclusief lunch, fruit, frisdranken, koffie en kanotochtjes, volgens de brochures 2800 tot 3200 baht pp.

    Maar hier viel wel genoeg op af te dingen, zelfs meer dan 50% uiteindelijk 2400 baht voor 2 personen betaald. De zondag was in eerste instanstantie flink bewolkt maar droog, en gaandeweg brak ook nog eens het zonnetje door wat alles veel prettiger maakte op het water, een rimpelloze zee tussen al die eilandjes en krijtrotsen zodat het lekker varen was. Kortom een voortreffelijke dag waarbij we tweemaal werden uitgenodigd om met een kano de grotten in te gaan, 1 x om te kunnen zwemmen en natuurlijk het eiland bezocht wat door de James Bond film “The Man With The Golden Gun” zo bekend is geworden, op de terugweg werden we aan boord nog vergast met een Katoey optreden verzorgd door 2 van de bemanningsleden wat de terugreis korter deed lijken dan hij was.

    Vandaag in de ochtend weer volop zon, maar wie weet wat de middag weer gaat brengen in Pattaya, hoorde dat afgelopen vrijdag het marktbezoek door iedereen was gecancelled vanwege het zeer slechte weer. Hopelijk zijn de makkers vandaag weer aanwezig op hun vaste stekkie.

    De koers van de euro t.o.v. de baht blijft allerbelabberdst en mag je blij wezen met 43 baht voor je duurgespaarde euro's.

    Maar zoals ik gisteren in de Bangkok Post las zijn er nog veel meer de dupe door de wereldwijde crisis, je kent ze wel, vaak ouwe vrouwtjes en mannetjes die de straten afschuimen met grote zakken om plastic flessen en blikjes te vergaren. Ook in deze handel zit aardig de klad, voor 2 maanden bracht oud ijzer nog 18 baht de kilo op en is nu gedaald naar 2 tot 3 baht, plastic was 12 baht en nu 4 baht, oud papier was 7 baht en nu 3,8 baht.

    Puangtip Praisang (39) van de Puang Tawasin schroothandel in het Muang district zei dat de verkoopprijzen sneller dalen dan de goudprijs. Om het nog erger te maken is dat fabrieken die het schroot omsmelten, niet langer afnemen om het naar China te verschepen en vervolgens naar de USA omdat de USA de import totaal heeft stopgezet. Puangtip is daarom maar genoodzaakt haar voorraden voorlopig maar te bewaren, want voorheen had haar schroothandel een dagelijkse omzet van 500.000 - 600.000 baht die nu is geslonken naar slechts 10.000 tot 20.000 baht per dag.

    Okay vrienden tot de volgende keer vanuit Pattaya

    Groeten,

    Jan.

  • Janbv

    Nou, Jan, da's dan lekker.

    Daar gaat mijn ochtendbaantje om naar Pattaya te kunnen gaan voor een paar dagen.

    Geld voor lege flessen zo weinig is blijf ik wel 's morgens in mijn bed.

    Niks meer morgenster zijn.

    Nou ja, hebben de goedwillende Thaien het iets makkelijker.

    Leven en laten leven.

    Eind November ben ik weer op de 2e Road.

    Groeten

    Janbv

  • Yets online

    Khunjan,

    Nuttige informatie maar knap ellendig voor de ophalers van schroot e.d.

  • loes

    Ja Yets en nou zakt de prijs van goud ook nog, of van olie maar te zwijgen.

    Het zijn vreemde tijden :o)

  • huibthai

    Er is hier door het gehele land een run op de goudwinkels door de thaien, op elk nieuws te zien

  • loes

    In Thailand is er altijd een run op goudwinkels :)