retirement visa/verlenging

  • Soldier

    Wie weet?

    Om voor een retirement visa in aanmerking te komen moet men o.a. plus 50 zijn en bewijsbaar 800.000 bath op zijn thaise bankekening hebben.

    Mijn vraag is : Om ieder jaar te verlengen moet men een bewijs hebben van een NIEUWE storting van 800.000 bath of kan men die 800.000 bath gewoon laten staan en rente trekken. M.a.w. MOET men die 800.000 bath in het lopende jaar opmaken in thailand en elk jaar WEER 800.000 bath storten (goed voor de economie) .wie o wie heeft hier ervaring mee.

  • ab

    je moet een jaar inkomen hebben van 800 000 bath dus als je bv een uitkering hebt van bruto 600 000 bath moet er 150 000 bath op de bank staan maar heb je 800 000 bath cash op de bank staan is het oke en je kan het laten staan dan heb je nooit geen problemen

  • loes

    Nee soldier, je kunt het geld lekker laten staan en hoeft het niet op te maken.

    Je mag het wel opmaken, maar officieel moet het er bij verlenging 3 maanden op hebben gestaan.

    Mijn immigration office accepteert wel 3 of 6 maanden vast deposit, waardoor ik een hogere rente krijg.

    Heb gehoord dat ze op andere plaatsen (waaronder Pattaya) willen, dat het direct opneembaar is.

    Misschien hangt dit ook wel af, van welke ambtenaar je treft.

    TIT nietwaar?

  • huibthai

    ja die op nr.8 hier, maakt soms zijn eigen regelementen ik denk dat hij in de overgang is

  • loes

    ab: 600.000 + 150.000 ?????

  • Soldier

    Dus 800.000 bath op mijn thaise rekening en ieder jaar afschrift tonen aan de betreffende ambtenaar.En ja van Ab heb ik wel begrepen dat het een rekenfoutje moest zijn.

  • loes

    Je moet een verklaring (brief) van je bank hebben, dat de gegevens in je spaarboekje kloppen. In mijn geval de Bangkok Bank, die daar 100 baht voor rekent. (Ach banken moeten ook iets verdienen :o) )

    De brief wordt door het immigrationkantoor gehouden.

    Je spaarbankboekje krijg je na controle terug (gelukkig :o) )

    Inderdaad is een combinatie mogelijk:

    Bijvoorbeeld een inkomen van 400.000 baht per jaar en 400.000 op de bank.

    Dat inkomen moet via een ambassadeverklaring bewezen worden.

  • Soldier

    Bedankt loes en ab voor jullie info.