Bericht uit Pattaya 9

  • Khunjan

    Hallo beste vrienden en vriendinnen, vanmorgen maar weer richting strand getogen gewapend met de Bangkok Post om ten 1e de loterij uitslagen te bekijken maar helaas, de 2.000.000 baht gingen weer mijn neus voorbij :D

    In de krant troffen 2 berichten mijn aandacht: het 1e bericht ging over een zeer giftige en dodelijke Box Jellyfish (kwal) die vooe het eerst is waargenomen in de Thaise wateren, zoals reeds gezegd, deze jellyfish is een van de meest giftige exemplaren ter wereld wat mij de lust tot zwemmen wel even deed bekoelen.

    Wel zijn er 2 bekendere soorten jellyfish in de Thaise wateren aanwezig, de Chirodropidae en de Carybdeidae waarvan de laatste de meest giftige is van die 2.

    Nu is er dus nog een 3e variant gevonden waarbij de eerste 2 verbleken!

    Tot nu toe worden er 2 doden toegeschreven aan de jellyfish, de eerste in 2002 bij Koh Phangan in de provincie Surat Thani en de tweede dit jaar april bij Koh Lanta in de provincie Krabi.

    Een ander bericht wat mij trof was de dood van een jonge olifant aangereden tijdens het oversteken in Bangkok door een pick-up truck, tesamen met een 16 jarige jongen die eveneens ter plaatse overleed.

    De 7 jarige olifant Phlai Boonmee was door de eigenaar Boonchan Yiawaran 2 dagen geleden naar Bangkok getransporteerd vanuit Buriram om tesamen met zijn zoon en buren te gaan bedelen voor voedsel en geld.

    Hoelang blijven deze misstanden nog bestaan in Thailand? Regelmatig zie je nog steeds zulke figuren met deze dieren lopen, op het strand, langs de bars en vooral waar de toeristen komen.

    Ik roep hierbij iedere toerist op geen gehoor meer te geven aan deze figuren door voedsel te kopen, foto's te maken en vooral geen interesse meer te tonen wanneer ze voor je neus staan, misschien gaan ze dan eindelijk eens inzien dat het geen nut meer heeft de straten af te schuimen met hun dieren omdat het toch niets meer oplevert. De foto in de Bangkok Post waarin de jonge olifant sterft midden in een grote plas bloed spreekt boekdelen en zou wereldwijd getoond moeten worden.

    Uiteindelijk de koers nog bekeken in de Bangkok Post wat neerkwam op 45.54 dus vanmiddag op de markt maar een biertje minder nemen :D

    Groeten uit een zonnig Thailand,

    Jan.

  • tote-hose

    http://www.bangkokpost.com/171008_News/17Oct2008_news06.php

    het artikel in de bangkok post

  • pisauw

    Nou Jan dat zijn vandaag geen vrolijke berichten.

    Wordt het al een beetje drukker in Pattaya?

    Gerard is zeker nog niet gearriveerd. Als hij er is doe hem de groeten.

    Gr. Riet en een fijn weekend.

  • pattaya.startpagina.nl

    De Nederlandse duiker Camille Lemmens op Koh Samui schreef in Maart het volgende over de Box Jellyfish , die al in 2003 in Thailand gesignaleerd werd :

    http://padidivingidc.blogspot.com/2008/03/blog-post.html

    Rene

  • lotus

    je hebt helemaal gelijk Jan wat betreft geen eten kopen voor de bedelende olifanten, ik geef al jaren niets meer, en zeg er ook vaak wat van, wat je alleen boze blikken opleverd van genoemde mahouts. Maar wat mij opvalt is dat het toch ook vaak de thaise dames in gezeldschap van hun farang dit ondermaatse voer kopen en voederen.

    Heb dat al vele malen meegemaakt voor de Gulliver in BKK op het terras.

    en de jellyfish, ach het valt nog al mee wat slachtoffers betreft, je hebt meer kans om beroofd of aangereden te worden in Pattaya dan dat je een jellyfish tegen het lijf loopt denk ik zo!

    niet dat het mij ooit is overkomen hoor….ik ga af op wat ik in de kranten lees!

    maar iig bedankt voor je verhalen……..