inburgeren volgens Theodor Holman

  • han

    10-10-2008

    Theodor Holman: Inburgeren

    THEODOR HOLMAN

    Ooit gaf ik Nederlands op de 1e Gemeentelijke School voor Huishoud en Nijverheidsonderwijs aan de Polderweg, ik meen in 1977. Ik moest vooral ‘anderstaligen’ Nederlands leren. Er waren geen lesmethodes, we ontwikkelden alles zelf. Ik gaf les uit roeping (maar die verloor ik snel).

    Tegenwoordig zijn er inburgeringscursussen. In Amsterdam gaat bijna niemand naar die dure inburgeringscursussen. Dat begrijp ik: ze zijn waardeloos. Inburgeren kun je namelijk door slechts twee woorden te onthouden en daarnaar te handelen: Doe Gewoon. (Doe Normaal mag ook, maar ik heb een hekel aan het woord normaal.)

    Toen ik eind jaren zeventig Nederlands gaf, deden de meeste migranten heel gewoon. Marokkaanse jongens gingen om met Nederlandse jongens en leerden in vijf weken Nederlands. Bijna al die kinderen haalden hun vmbo-diploma. Eerlijk is eerlijk: soms hielp ik een handje met hun examen.

    Inburgeren - geen idee wat het echt is - is dus, omdat je er geen les in hoeft te hebben, totaal onnodig en nogal vernederend. Moet je het Wilhelmus kennen? Nee. Moet je weten hoe onze democratie werkt? Dat weten de meeste journalisten niet eens. Moet je weten wat wel of niet van de wet mag? Daar kom je wel achter. En als je ‘gewoon’ doet, heb je nooit problemen. Moet je dan niet weten wat vrijheid van meningsuiting inhoudt? Nou, minister Donner weet het niet, minister Rouvoet niet, premier Balkenende ook niet, dus waarom zou een nieuwe burger dat moeten weten?

    De suggestie die gewekt wordt, is de volgende: als allochtonen gediplomeerd ingeburgerd zijn, zullen sommigen onder hen geen overvallen op Albert Heijn plegen en niet ‘@!#$!’ tegen vrouwen in korte rokken roepen. Dat is onzin.

    Nu het slecht gaat met het land, kan men beter twee dingen doen: 1) die inburgeringscursussen schrappen, en 2) strenger optreden tegen iedereen die zich te ‘ongewoon’ gedraagt. Wat strenger is, vertel ik nog wel eens.

    Als men toch iets nuttigs wil onderwijzen, raad ik aan om antigodsdienstles te geven. Kan ik dat vak ergens, gratis, op een school doceren?

  • pancake

    Wat wil je hier mee zeggen han??

  • Willem

    Misschien is die bang dat lucifers het kruitvat doen ontploffen.

    :D:D:D