Banken

  • Jack

    Nu de een na de andere bank omvalt of wankelt vraag ik mij af hoe een en ander in Thailand verloopt.Kan iemand mij informatie geven over dit punt?Hartelijk dank.

  • Eubel

    Over banken niet nee,wat ik wel weet is dat je nu nog 46,25 Baths voor je euro krijgt,terwijl dit enkele weken terug nog 52,50 was,goed laat ons nu nog aannemen dat de Euro door de huidige mondiale bancaire crisis enkele procenten in waarde is gedaald (en dat is zo) maar hun Bhat heeft diezelfde klappen ook gekregen,en die zijn op z'n minst even hard(harder zelfs) aangekomen,snap dus niet goed waar ze hun huidige koers vandaan halen,(of heb ik iets gemist)

    Eubel

  • loe

    Baht is nog voor een groot gedeelte gekoppeld aan de dollar.

    Doordat banken elkaar niet meer vertrouwen en elkaar geen leningen willen verstrekken, is er momenteel een tekort aan dollars op de markt, waardoor de koers van de dollar stijgt t.o.v. de euro (en de baht lift lekker mee, ten koste van de koers t.o.v. de euro)

    Dit probleem lost zichzelf wel weer op t.z.t :)

  • Fred

    de ene keer hoor je dat de bath aan de dollar toch wel gekoppeld is en een andere keer weer aan de yen feit is dat vaak als het hoogseizoen voor Thailand er aan zit te komen ze de bath zo duur mogelijk proberen te verkopen en misschien hebben ze daar wel gelijk in al is het vervelend met name voor de buitenlanders die daar wonen maar met deze wetenschap moet je op tijd je euro wisselen en bij de stand van 52 bath voor de euro hadden de woonachtigen daar natuurlijk zoveel mogelijk moeten wisselen omdat dit een ongekend hoge stand was, dat zie je dus nu ook.

  • Jielus

    Helaas denken de Thai dat wij nog steeds oneindig veel geld hebben. Voor veel mensen met een AOW of WAO, of hoe al die dingen heten mogen, veranderd er echter wel veel meer.

    Een inflatie van 10% die niet in de koers wordt gecorrigeerd en een prijsverhoging van 5% in combinatie met een koersverlaging van 10% geeft het sommetje dat je 25% duurder uit bent dan vorig jaar. Voor de Thai die in baht rekenen en leven maakt dit weinig uit want een baht is en blijft een baht.

    Maar dat is volgens wel fout gezien. Met je vaste inkomen van 1000 Euro p/m pompte je vroeger 52000 baht in de economie, nu dus nog maar 46000 baht.

    Het verschil moet wel worden opgenomen door ons en gaat dus niet meer in de zakken van de, arme, Thai.

    Voor veel mensen is 6000 baht gelijk aan 6 keer op stap gaan. Dat is dus 20% minder voor de horeca. Wanneer ik dan ook nog de huurverhoging, duurdere elektriciteit en hogere prijzen in de supermarkt er bij op tel dan kom ik zelfs wel aan de 10000 baht p/m die je minder naar de horeca kan brengen. Dan zitten we al bijna aan de 33%. Het is nog steeds leuk om in Pattaya te vertoeven maar als ik eerlijk ben zie ik wel steeds minder mensen in de bar.

    Een oplossing is er niet, wat er nu op economisch gebied gebeurt is uniek en het gebeurd voor de eerste keer. Het is en blijft koffiedik kijken wat er morgen gaat gebeuren. Maar één ding is duidelijk. Wij zullen met zijn allen de broekriem flink moeten aanhalen.

  • Eric

    Echt uniek is het niet.

    Alleen de mensen die dit meegemaakt zouden kunnen hebben zijn minimaal 90 jaar oud.

    In de jaren '20 van de vorige eeuw is ook al eens zo iets gebeurd. En de gevolgen daarvan waren enorm.

    Eric

  • Fred

    Hallo Jielus als alles zo zou zijn zoals jij het schetst is dat flink de broekriem aan halen maar hoelang heeft de bath op 52 gestaan ik denk een maand, voorin dit jaar schommelde die ook en (trouwens wanneer niet) lag ie rond de 47. Wat, denk ik, veel vervelender voor de Thai gaat uitpakken (en voor de vakantieganger), dat ze de prijzen van de hotels zo hebben opgeschroeft zelfs een piek seizoen erbij hebben ingelast en dat terwijl ze zelf al aangeven voor in dit jaar 30% minder gasten te hebben gehad. Wil je via een boekings kantoor een hotel boeken zitten de meeste hotels vol maar als je aan de balie of zelf het hotel belt hebben ze nog plaats genoeg dit is omdat ze die boekings kantoren een gage moeten geven en dat spel kon voorheen wel op deze wijze gespeelt worden maar gaat op één of andere manier niet meer en zoals een hotel eigenaar mij vertelde als zij meer voor de kamers beuren welliswaar met een mindere kamer bezetting toch (doordat de variabele kosten hiemee, denk aan stroom wasgoed personeel, flink naar beneden gaan) goed zaken doen. De uitbaters van de hotels merken er misschien nog niet teveel van maar de bar eigenaar de meisjes en de Thai daarom heen is en wordt meer en meer de dupe, wat weer creminaliteit veroorzaakt en daar zitten ze ook niet op te wachten want dan komt het moment dat de toerist weg blijft vanwege gevaarlijke omstandigheden en is ook de hotel baas het haasje en is iedereen plots zielig.

  • ronny

    Ik wilde deze vraag ook op het prikbord zetten, maar gezien de antwoorden heeft dat geen zin. Of ben jij al iets wijzer geworden??

    Zelf heb ik geld staan op de Bank of Ayudhya (niet verder vertellen) en zie ik geen mogelijkheid om daar voor december 2009 naartoe te gaan. Nu heb ik internet geraadpleegd en ben ik te weten gekomen dat de bank een eigen vermogen heeft van rond de 28 miljard dollar (wat is dat waard). Feit is dat Aziatische banken niet veel last hebben van de hypoyheekcrisis in de USA, dus dat stemt me weer iets beter.

    Mijn vrouw belt morgen gewoon naar haar zus om te vragen of ons geld nog veilig opgeborgen zit bij bovengenoemde bank, anders gaat het een jaar de oude sok in, maar of dat veiliger is, weet ik ook niet.

    ronny

  • TonPattaya

    ronny schreef:

    >

    > Ik wilde deze vraag ook op het prikbord zetten, maar gezien

    > de antwoorden heeft dat geen zin. Of ben jij al iets wijzer

    > geworden??

    >

    > Zelf heb ik geld staan op de Bank of Ayudhya (niet verder

    > vertellen) en zie ik geen mogelijkheid om daar voor december

    > 2009 naartoe te gaan. Nu heb ik internet geraadpleegd en ben

    > ik te weten gekomen dat de bank een eigen vermogen heeft van

    > rond de 28 miljard dollar (wat is dat waard). Feit is dat

    > Aziatische banken niet veel last hebben van de

    > hypoyheekcrisis in de USA, dus dat stemt me weer iets beter.

    >

    > Mijn vrouw belt morgen gewoon naar haar zus om te vragen of

    > ons geld nog veilig opgeborgen zit bij bovengenoemde bank,

    > anders gaat het een jaar de oude sok in, maar of dat veiliger

    > is, weet ik ook niet.

    >

    > ronny

    Jij schrijft dat de banken in Azie geen last hebben van de crisis in Amerika nee klopt hadden we hier ook niet Ron. Waarom hevel je je geld niet over naar een bank waar je ook online kan bankieren b.v. Kassikorn kun je in geval van nood toch even snel je spaarcentjes weghalen.

    Ton

  • Willem

    Ja Ton gewoon naar een Nederlandse bank overhevelen mochten ze failliet gaan dan staat Bos vanaf heden garant voor € 100.000. (Oh ja dan de belastingen nog).

    :D:D:D